Nasofiberoskopia (fiberoskopia)

Odpowiednia diagnostyka chorób uszu, nosa i gardła

Co to jest fibroskopia?

Fiberoskopia (nasofiberoskopia) to rodzaj badania endoskopowego wykorzystywanego do bezpośredniego oglądu górnych dróg oddechowych – jamy nosowej, nosogardła (górnej części gardła) wraz z otworami gardłowymi przewodów słuchowych, części ustnej gardła, krtani i gardła, a także migdałków. Narzędziem wykorzystywanym podczas badania jest fiberoskop – giętki endoskop zakończony kamerą.

Jakie są zalecenia dotyczące fiberoskopii?

• diagnostyka zapalenia zatok przynosowych i nieżytu nosa
  • diagnostyka trudności w oddychaniu
  • diagnostyka przerostu migdałka gardłowego u dzieci – objawy mogą obejmować niedrożność nosa, bezdech senny, chrapanie, głos z nosa, przewlekły nieżyt nosa lub problemy ze słuchem.
  • diagnoza raka nosogardzieli – objawy, które powinny zaalarmować pacjenta to guzek na szyi, jednostronne problemy ze słuchem, niedrożność nosa lub krwawienie, ból ucha i podwójne widzenie; jeśli fiberoskopia wykaże jakiekolwiek nieprawidłowości, próbki tkanki mogą zostać pobrane do badania histopatologicznego.
  • badanie kontrolne po leczeniu raka górnych dróg oddechowych
  • ocena skuteczności i ewentualnych skutków ubocznych stosowania leków do nosa
  • problemy z mówieniem, połykaniem, podejrzenie ciała obcego w przełyku lub przewlekłe choroby gardła. Fiberoskopia może być stosowana u pacjentów, którzy z różnych przyczyn nie mogą być zbadani przy użyciu klasycznego lusterka krtaniowego lub sztywnego endoskopu (nasilony odruch wymiotny).

Jak wygląda badanie?

Fiberoskopia trwa około 10 minut. W zasadzie nie wymaga specjalnego przygotowania. Zaleca się wykonanie badania po trzech godzinach na czczo.

Fiberoskopię wykonuje się w pozycji siedzącej, z głową opartą o zagłówek. Nie wymaga znieczulenia miejscowego, ponieważ jest zazwyczaj bezbolesna. Następnie fiberoskop jest wprowadzany do nosa, nosogardzieli lub innych części górnych dróg oddechowych, które należy zbadać. Fiberoskop doskonale dostosowuje się do naturalnych krzywizn w obrębie dróg oddechowych, dzięki czemu jest w stanie dotrzeć nawet do najtrudniej dostępnych miejsc. Badany obszar można obserwować na ekranie podczas zabiegu.

Badania wykonywane są fiberoskopem, używamy modelu: Video Rhinolaryngoskop-fiberoskop 2,8mm EN-1029

Jakie są zalety fiberoskopii?

Możliwe jest wykonanie dokładnego badania nawet w najmniej dostępnych obszarach, dzięki czemu wszelkie ewentualne zmiany chorobowe mogą zostać wykryte wcześniej i szybciej.
Fiberoskopię można wykonać nawet pomimo zmian anatomicznych w jamie nosowej, obrzęku i przerostu błony śluzowej nosa.

Badanie jest szybkie i bezbolesne

Fiberoskopia jest dokładniejsza niż badanie radiologiczne, dzięki czemu nie tylko uzyskujemy lepsze wyniki, ale także unikamy narażania pacjentów na niepotrzebne promieniowanie, co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci i kobiet w ciąży.

Zarejestruj się na wizytę u nas

Rejestracja czynna
Pn-Wt, Czw-Pt 8:00-20:00 Śr 14:00-20:00